Braakhuizen 2 - De Valk 2

Braakhuizen 2

27 september 2020 12:00

Zondag 27 september 2020 stond voor de Valk 2 de eerste competitiewedstrijd op het programma. Een uitwedstrijd bij Braakhuizen 2 zou het strijdtoneel worden voor de mannen van oefenmeester Luca Streppel en assistent Dennis van de Berg. Nadat de technische staf kritisch naar de scoutingsrapporten had gekeken, kwamen zij tot de conclusie dat er door de tegenstander achter besloten deur getraind kon worden en ze hun ploeg in de luwte gehouden hebben. Zelfs kreten als “stugge ploeg” of “druk zetten op die backs” bleven uit en daarmee was de boodschap van het trainersduo duidelijk: Voetballen vanuit eigen kracht.

Uiteraard bereidden de mannen van de Valk 2 zich op zaterdag weer uitstekend voor. Zo kozen bijvoorbeeld Daan en Sam voor de welbekende “als ik nog dronken ben, kan ik ook geen last hebben van een kater” techniek. Daarnaast verslikte Nion zich op zondag ochtend wat in de tijd en werd hij daarmee trotse opener van de boetepot. Met de volgende 11 basisspelers traden de Valken aan in Geldrop:

Walid Rico, Brent, Daan, Miel Lau, Niels, Bjarne Romeo, Wouter, Sam

Na het startsignaal van de leidsman begon een onrustige wedstrijd. Braakhuizen probeerde aan te vallen aan de hand van snelle omschakelingen (Lees: die raggen de bal zo snel mogelijk naar voren) en de Valken probeerden op te bouwen op de helft van de tegenstander. (Lees: de tegenstander zakt in waardoor je alle ruimte hebt om ballen rond te spelen). Braakhuizen is in deze fase van de wedstrijd gevaarlijk en straft de persoonlijke foutjes die de Valk maakt af. Een speler van Braakhuizen begint aan een onwaarschijnlijke slalom en komt als 5e persoon Daan Donners tegen. Nadat zijn voorgangers niet ingrepen, was Donners gedecideerd. Er zou in ieder geval iets zijn strafschopgebied uit getrapt gaan worden. Helaas voor de Valken zou de bal ongeroerd verder rollen richting doel, met de tegenstander er achter aan gerold. Een penalty was het gevolg en deze werd benut: 1-0.

Braakhuizen rook bloed en zette aan, hetgeen resulteerde in een akelige kansenregen. Walid reageerde attent op een inzet vanuit een corner en hij keek de bal rustig tegen de binnenkant van beide palen aan na een schot. Nadat Lau zijn team bijna op 2-0 achterstand had gezet met een scherpe steekbal (voor de tegenstander), werden de Valken wakker. Na een goed gekozen druk moment, veroverde Wouter Weijers de bal in vijandig strafschopgebied. Een glijpartij van de keeper volgde en de spits reageerde attent en tekende aan voor de 1-1. Braakhuizen leek aangeslagen en er volgden 2 grote kansen; Sam Poos was net te gehaast bij een uitbraak en Wouter Weijers miste op kenmerkende wijze een 1 op 1 na goed voorbereidend werk van Rico Foliant.

Met een 1-1 ruststand werden de kleedkamers opgezocht. Een kwartier later stapte de Valken met frisse moed het veld weer op. Lau had prestatieverlof (of verplichtingen bij 1 of zo iets) en werd vervangen door Ferre (die prestatieverlof bij 1 had denk ik). Het wedstrijdbeeld veranderde in de tweede helft drastisch. De Valken vielen geconcentreerd aan, Braakhuizen kwam er eigenlijk niet meer aan te pas. Dit resulteerde in een verdiende 1-2 voorsprong na goed voorbereidend werk van Ferre Devos. Een steekbal richting Wouter Weijers werd gepromoveerd tot doelpunt door een echt “kutschot”, aldus Ferre. De 2-1 stand spoorde de Valken aan om iets verder in te zakken. Braakhuizen kwam er niet goed doorheen door goed positioneel defensief werk. Romeo werd vervangen door Leroy en de geblesseerde Miel werd afgelost door Nion. Aanvoerder Donners kwam hierdoor

linksback te spelen en het schijnt dat hij hier ontzettend van genoten heeft. Met een vernieuwd middenveld (Nion kwam op 10 te spelen, Ferre zakte een linie terug) was het een snelle uitbraak van de Valk die tot de 3-1 leidde. Wederom een drukmoment gevolgd door een goede steekpass stelde Wouter Weijers in staat om Sam Poos alleen voor de keeper te zetten. Hij faalde oog in oog met de doelman niet en waande zich even terug in de Villa Fiesta, waar hij 8 uur geleden nog stond.

Met de 3-1 kon de Valk naar hartenlust counteren, maar de voorhoede leek er doorheen te zitten. Verder dan een paar speldenprikjes via het chocoladebeen van Wouter en een schaar van Sam, kwamen ze eigenlijk niet. Aan de andere kant werd een ingestudeerde corner vrij binnengeschoten vanaf randje 16 en daarmee leek de spanning terug in de wedstrijd te zijn. De Valk liet zich niet uit het veld slaan en bleef met man en macht verdedigen, hetgeen leidde tot een gele kaart voor Niels van Gerven. Met een ultieme krachtinspanning weerhield hij een speler van Braakhuizen ervan om het veld over te steken. Deze meneer was al 60 meter onderweg en kwam er na 40 meter pas achter dat Niels aan hem hing. Toch bleken de 40 kilo van Niels voldoende om deze 100 kilo meneer af te stoppen. Toen Wouter Weijers in de 85e minuut de verlossende 4-2 binnen schoot, was de wedstrijd gespeeld. Na voorbereidend balverlies (of telt ie als assist?) van Sam, reageerde de spits koelbloedig en maakte daarmee zijn 3e doelpunt van de wedstrijd.

Na de wedstrijd was er uiteraard weer kutmuziek en de wedstrijdbal heb ik nooit meer gezien. Een troosteloze afsluiting voor een goede middag waarin we onze eerste competitiewedstrijd wonnen. Met 3 punten in de tas en de boetepot gespekt, kunnen we gelukkig stellen dat het een geslaagde zondag was. Op naar volgende week, wanneer Bergeijk 2 op bezoek komt. Zonder onze roemruchte fans zullen we er natuurlijk alles aan doen om de 3 punten in Valkenswaard te houden.

De pen geef ik door aan captain Daan Donners, die er weer een sprankelend verhaal van mag maken.