VERITAS PAKT DE PUNTEN IN WEDSTRIJD DIE GEEN WINNAAR VERDIENDE

Veritas 1 (zon)

24 februari 2019 14:30

R. (Rachid) Hajo

Op een zonovergoten sportpark Breierein was goed voetbal niet mogelijk op een zeer hobbelig natuurgrasmat van Veritas. Het was vooral de lange bal die gehanteerd werd en dat kwam de wedstrijd niet ten goede, het was uiteindelijk de thuisploeg die in een zeer matige wedstrijd het beste met de omstandigheden overweg kon en met een doelpunt na een uur spelen de overwinning uit het vuur sleepte. Met nog negen wedstrijden te spelen pakken de donkere wolken zich steeds verder samen voor De Valk. Over drie weken speelt De Valk de thuiswedstrijd tegen Bekkerveld en die zal gewonnen moeten worden om nog enig perspectief te houden richting het slot van het seizoen.

Het was moeilijk voetballen voor beide ploegen op de hobbelige grasmat en al gelijk werd duidelijk dat goed combinatievoetbal niet mogelijk was. Veritas begon gelijk met lange ballen van achteruit te spelen en kreeg in de vijfde minuut een vrije trap na een overtreding van doelman Dennis Verhoeven net buiten het strafschopgebied. Verdediger Sjoerd Linssen wist met een streep de bal in de bovenhoek te schieten, waar doelman Dennis Verhoeven nog knap een hand tegenaan wist te krijgen en een snelle achterstand voorkwam voor De Valk. Halverwege de eerste helft werd De Valk voor het eerst dreigend toen Danny van den Eijnden doorkwam aan de rechterkant en zijn voorzet net achter de inkomende Robin Smets kwam, de afvallende bal kwam nog bij Wouter van Son die echter niet voor gevaar kon zorgen. Lang speelde de eerste helft zich op het middenveld af en hoefden de beide doelmannen niet in actie te komen. Aan het slot was het dan toch Veritas dat nog even aanzette richting het doel van De Valk. Een voorzet van Folkert van Gansewinkel kwam voor de voeten van Siebe Vries die zijn schot huizenhoog over het doel zag verdwijnen. Een minuut later werd een scrimmage in het strafschopgebied van De Valk bijna met een punter binnengetikt door Joost Hendriks, maar doelman Dennis Verhoeven wist met zijn voeten redding te brengen. In de blessuretijd van de eerste helft was er nog een voorzet van Roel Gijsen dat met een diagonaal schot bijna tot doelpunt werd gepromoveerd door Stefan Ressen, maar wederom was het Dennis Verhoeven die De Valk op de been hield.

In de tweede helft kwam Mike Bruinen bij De Valk binnen de lijnen in plaats van Bjarne van de Ven om de fysieke kracht van Veritas wat meer onder controle te krijgen, waardoor Aart Verberne naar het middenveld werd doorgeschoven. Helaas viel dit plan na een klein kwartier in de tweede helft in duigen toen Aart Verberne met een kuitblessure het veld moest verlaten en vervangen werd door Brian Vermeer. Diezelfde Brian Vermeer mocht een minuut later aanleggen voor een vrije trap die via de muur net naast het doel van Veritas doelman Michael Petit verdween. Na iets meer dan een uur spelen was het Veritas die de wedstrijd openbrak door na een snelle uitval op voorsprong kwam, het was Sjoerd Zuthof die met een hard schot in de korte hoek doelman Dennis Verhoeven verschalkte en de 1-0 voor Veritas binnen schoot. Deze voorsprong was goud waard voor de thuisploeg, aangezien het voor De Valk erg moeilijk was om op dit veld tot doelkansen te geraken. Tien minuten na de openingstreffer was het Veritas dat bijna de voorsprong verdubbelde, verdediger Sjoerd Linssen legde de bal achter de laatste linie van De Valk en gaf Bjorn Bastiaans een bijna niet te missen kans. De aanvaller zag zijn inzet eenvoudig gekeerd worden door Dennis Verhoeven. Veritas bleef de wedstrijd controleren en gaf De Valk geen moment het geval dat er nog wat te halen viel in Neeritter. Het was Veritas dat nog tweemaal gevaarlijk werd via Bjorn Bastiaans, maar tot tweemaal toe was het de uitstekend keepende Dennis Verhoeven die De Valk behoedde van een grotere achterstand. De overwinning kwam geen enkel moment meer in gevaar en bleven de punten in Neeritter.

Met nog negen wedstrijden te spelen begint de achterstand met de bovenste ploegen steeds groter te worden. De ploeg van hoofdtrainer Ruud van der Rijt die in Neeritter ontbrak wegens migraine zal na de carnaval snel de punten bij elkaar moeten gaan sprokkelen, anders lijkt rechtstreekse degradatie onafwendbaar.

Scoreverloop Veritas - De Valk 1-0(0-0)

61. 1-0 Sjoerd Zuthof

VERITAS

Michael Petit; Roel Gijsen, Ken Diedering, Sjoerd Linssen(78. Marco Timmermans), Joost Hendriks(63. Niels Geeraths); Roel Basten, Stefan Ressen, Siebe Vries; Folkert van Gansewinkel, Bjorn Bastiaans, Sjoerd Zuthof