ZWAAR GEHAVEND DE VALK WEET GOEDE SPEL NIET UIT TE DRUKKEN IN PUNTEN BIJ KOPLOPER EHC

EHC/Heuts 1 (zon)

22 april 2019 14:30

De lijst met afwezigen was wel erg lang voor de wedstrijd tegen EHC, maar liefst tien spelers waren niet beschikbaar. Daar kwamen vorige week na de wedstrijd de sterkhouders Koen van Steensel (lies) en Josemar Makiavala (hamstring) bij en dat is een enorm gemis in de aanloop naar het slot van het seizoen. Toch wist De Valk het in Hoensbroek een puike prestatie neer te zetten door het EHC erg lastig te maken en gezien het spelbeeld zeker een punt verdiend hadden.

De Valk had voor de wedstrijd haar middenveld versterkt en dat pakte goed uit, koploper EHC had het moeilijk om de openingen te vinden en zag dat de eerste kansen van de wedstrijd voor De Valk waren. Een vrije trap van Sherry Kindo Kamara ging ruim naast het doel na een kwartier spelen. Een paar minuten later viel de openingstreffer na een mooie aanval over de linkerkant toen Luuk Broers de bal speelde op Danny van den Eijnden die met lage voorzet Tim Bombeeck wist te bereiken die uit de draai de bal via de binnenkant van de paal achter doelman Collin van Eijk in het doel van EHC zag verdwijnen 0-1. EHC kon daar weinig tegenover stellen en het thuispubliek zag pas na een half uur spelen het eerste echte schot op doel van Mike Verheyen dat uit de bovenhoek geplukt kon worden door doelman Dennis Verhoeven. Aan het eind van de eerste helft draaide de wedstrijd binnen een paar minuten volledig om in het voordeel van EHC. Eerst werd een afgeslagen hoekschop opnieuw ingebracht en kon van dichtbij eenvoudig ingekopt worden door verdediger Guido Rutten 1-1. De Valk was nog maar amper bekomen van de gelijkmaker of de tweede tegentreffer lag er alweer in, opnieuw was een hoekschop de inleiding en was het een schot net buiten het strafschopgebied van Lars Gulpen dat tot doelpunt werd gepromoveerd 2-1.

In de tweede helft ging De Valk onverstoord verder met het goede veldspel en was het niet te zien dat EHC de koploper was en De Valk de hekkensluiter in de Eerste Klasse D. Een vrije trap van Luuk Broers aan het begin van de tweede helft kwam bij Michiel van den Besselaar die zijn schot tegen de vuisten zag belandden van doelman Collin van Eijk en kwam EHC met de schrik vrij. Een minuut later kreeg De Valk weer een vrije trap, maar nu was de inzet van Luuk Broers minder gevaarlijk en verdwijn ruim over het doel heen. Na een uur spelen moest verdediger Wouter van Son aan de kant van De Valk het veld verlaten met een blessure en werd vervangen door Luuk Jansen. EHC had weinig tot niets in te brengen en het Hoensbroekse publiek kon pas ruim tien minuten voor tijd het eerste wapenfeit noteren na de rust, een schot van middenvelder Robbie Terwint ging meters naast het doel van De Valk. In de slotfase werd De Valk nog eenmaal gevaarlijk toen uit een vrije trap van Luuk Jansen de bal terechtkwam bij Aart Verberne en de verdiende gelijkmaker leek te gaan maken. Helaas voor de rechter vleugelverdediger ging zijn schot recht op Collin van Eijk af en kon de doelman de bal klemvast pakken en bleven zodoende de punten in Hoensbroek.

Met nog drie wedstrijden te spelen is het voor De Valk nog zeker geen gelopen koers. Nog altijd heeft de ploeg van Ruud van der Rijt Bekkerveld en met name Schaesberg in het vizier en zou de ontmoeting op de laatste speeldag thuis tegen Schaesberg wel eens cruciaal kunnen zijn wie er rechtstreeks gaat degraderen naar de Tweede Klasse. De eerstvolgende wedstrijd van De Valk is op zondag 12 mei als Wittenhorst op bezoek komt op Sportpark 't Valkennest.

Scoreverloop EHC - De Valk 2-1(2-1)

19. 0-1 Tim Bombeeck

40. 1-1 Guido Rutten

42. 2-1 Lars Gulpen