DE VALK NEEMT MET OPGEHEVEN HOOFD AFSCHEID VAN DE EERSTE KLASSE NA RUIME OVERWINNING OP SCHAESBERG

V.V. Schaesberg 1 (zon)

26 mei 2019 14:30

Het is De Valk op de laatste speeldag niet gelukt om rechtstreekse degradatie te voorkomen. De Valk won zelf met 5-0 van Schaesberg, maar door de overwinning van Bekkerveld op Veritas komt de ploeg van Ruud van der Rijt een punt tekort om de zo gehate laatste plaats te verlaten. De Valk zal het aankomende seizoen gaan acteren in de Tweede Klasse onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Harjan de Wit.

De Valk liet vanaf het eerste fluitsignaal zien dat de ploeg er alles aan wilde doen om de drie punten op het Valkennest te laten. Na een kwartier was het Koen van Steensel die met een bekeken schot bijna doelman Carlo Collombon van Schaesberg wist te verschalken, maar de doelman wist de bal met de nodige moeite over het doel te tikken. Vijf minuten later was het Sherry Kindo Kamara die vanaf de rechterkant Brian Vermeer wist te bereiken, maar de aanvallende middenvelder raakte de bal totaal verkeerd en miste het doel ruim. Schaesberg was in het eerste kwart van de wedstrijd nauwelijks gevaarlijk en had een foutje van De Valk aanvoerder Michiel van den Besselaar nodig om er gevaarlijk uit te komen, maar Noah Ngodici zag zijn schot gepakt worden door doelman Dennis Verhoeven. De Valk bleef naarstig op zoek naar de openingstreffer en al een minuut later was het Aart Verberne die rakelings het doel miste. Ook een verdekt schot van Sherry Kindo Kamara net buiten het strafschopgebied ging net naast het doel. Vijf minuten voor de rust was het dan eindelijk raak voor De Valk, na een goede actie van Sherry Kindo Kamara wist Michiel van den Besselaar de bal te krijgen bij Brian Vermeer die vrij kon uithalen en in de verre hoek de bal binnen schoot 1-0.

In de tweede helft schoot De Valk gelijk goed uit de startblokken en was het Robin Smets die met een lage schuiver onder doelman Carlo Collombon door de 2-0 tegen de touwen schoot. Schaesberg was rijp voor de slachtbank, want nog geen drie minuten later was het na een fout van doelman Carlo Collombon die de balrecht in de voeten speelde van Robin Smets waardoor de middenvelder eenvoudig zijn tweede treffer in het verlaten doel kon schuiven 3-0. Na bijna een uur spelen viel de vierde treffer voor De Valk te noteren toen een hoekschop goed verwerkt kon worden door Luuk Broers die met een prachtig schot hoog in de verre hoek raak wist te schieten 4-0. De wedstrijd was gespeeld en was er de mogelijkheid om enkele jongens een publiekswissel te geven die na dit seizoen afscheid nemen bij De Valk. Zo werden Bas Gulpers en Michiel van den Besselaar die lager gaan voetballen in het derde team vervangen door Luuk Jansen en Dion Vermeulen. Ook Sherry Kindo Kamara die volgend seizoen gaat spelen voor EVV in Echt kreeg een publiekswissel en werd vervangen door Jean-Marc Clare. Het slotakkoord van de wedstrijd was voor invaller Dion Vermeulen, de verdediger kon vrij richting het doel van Schaesberg afgaan wist in twee instanties raak te schieten voor de 5-0 eindstand. Op dat moment was het al duidelijk dat deze 5-0 niet genoeg was voor De Valk, maar kan de ploeg met opgeheven hoofd afscheid nemen van de Eerste Klasse.

Het was een seizoen voor De Valk waar het letterlijk in de hoek heeft gezeten waar de klappen vielen, veel blessuregevallen en ongelukkige momenten die niet in het voordeel uitvielen voor De Valk zorgden ervoor dat de sterke inhaalrace net niet voldoende was om het vege lijf redden. Met goede moed onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Harjan de Wit gaat De Valk aan de slag in de Tweede Klasse. De Valk bedankt de supporters die het gehele seizoen de ploeg hebben gesteund en ziet iedereen graag weer langs de lijn in het nieuwe seizoen.

Scoreverloop De Valk - Schaesberg 5-0(1-0)
40. 1-0 Brian Vermeer
46. 2-0 Robin Smets
48. 3-0 Robin Smets